De Big 5: de vijf beste blog onderwerpen die wel websitebezoekers en sales opleveren

Om online je ideale klanten voor je te winnen, moet je de nr. 1 betrouwbare bron in jouw sector worden. De Big 5 blog onderwerpen doen precies dat voor je.

De 5 beste blog onderwerpen waar jouw koper echt op zit te wachten:

  1. Prijs en kosten.
  2. Problemen (die van hen en van jou).
  3. Vergelijkingen en tegenstellingen.
  4. De beste… lijsten (beste in de branche, beste toepassing en beste uitvoering).
  5. Recensies en reviews.

Of je het nu contentmarketing, inbound marketing, digitale marketing, of zakelijk bloggen noemt, een veel gestelde vraag die ik krijg is: “Waar moeten we als bedrijf blogs over schrijven?”

Ten eerste kan de juiste content je bedrijf helpen groeien, ongeacht je sector. Ten tweede wordt er tegenwoordig veel “nutteloze blabla” gepubliceerd onder het mom van “content marketing”. Deze content geeft je misschien een korte impuls in websiteverkeer, maar uiteindelijk doet het niets voor je onderaan de streep. Of helpt het je verkoopteam hun doelen te bereiken.

Als je het boek They Ask, You Answer gelezen hebt, weet je dat we aanbevelen om artikelen te publiceren die antwoord geven op elke vraag die je (potentiële) klanten stellen – zelfs als je je er ongemakkelijk bij voelt. (Eigenlijk vooral die ongemakkelijk makende vragen.) Nog niet gelezen? Check hier ons artikel over wat They Ask, You Asnwer inhoudt. 

Als je dat met regelmaat en consistentie doet, zul je snel de nr. 1 meest betrouwbare bron worden in jouw markt. En dat is vandaag de sleutel om die moderne, handige, internet-afstruinende kopers voor je te winnen.

Ja, zo eenvoudig is het.

Maar de hoeveelheid vragen die je klanten je mogelijk stellen is grenzeloos. Dus, nadat Marcus Sheridan, auteur van het boek, de principes van They Ask, You Answer geïmplementeerd had binnen zijn eigen bedrijf, River Pools and Spas. En daarna ook bij honderden They Ask, You Answer-klanten – zijn we gaan zoeken of er patronen of trends waren. Specifiek naar of de gepubliceerde content direct te herleiden was naar websiteverkeer, leads en deals – de meest kritische meetpunten voor elke onderneming met een digitale sales- en marketingstrategie.

Zo vonden we vijf specifieke blog categorieën – die we nu de Big 5 noemen – die het steeds beter deden dan elk ander blog onderwerp, ongeacht in welke sector ze gepubliceerd werden.

Inderdaad. De Big 5 blog onderwerpen zorgden voor een opmerkelijke groei voor bedrijven in alle sectoren die vragen binnen die categorieën grondig en eerlijk beantwoorden.

Wat zijn deze blog onderwerpen, dan?

Hier komen ze. 

De Big 5 blog onderwerpen die voor elke branche werken

Deze Big 5 blog onderwerpen zorgen gegarandeerd voor een snelle groei van de inbound sales van je bedrijf.

Je zult misschien verbaasd zijn over hoe eenvoudig deze onderwerpen lijken. Het zijn:

  1. Prijs en kosten.
  2. Problemen (die van hen en van jou).
  3. Vergelijkingen en tegenstellingen.
  4. De beste… lijsten (beste in de branche, beste toepassing en beste uitvoering).
  5. Recensies en reviews.

Laten we dieper op elk van deze ingaan. Voor elk van de onderstaande The Big 5 categorieën laat ik je voorbeelden zien uit de archieven van They Ask, You Answer klanten, zodat je kunt zien hoe je soms ingewikkelde antwoorden kunt aanpakken in je eigen zakelijke blog artikelen.

1. Prijs en kosten

Wanneer was de laatste keer dat je onlineonderzoek deed naar een product of dienst voordat je een aankoop deed? Zeker weten in de afgelopen zes maanden, toch?

Misschien kocht je een (nieuwe) auto, zocht je een aannemer, of kreeg je de opdracht om een nieuwe IT-dienstverlener voor je bedrijf te zoeken. Heb je je op enig moment in je zoektocht afgevraagd hoeveel het zou gaan kosten?

Als je net als 99,9% van de internet zoekers bent, dan is je antwoord, ja. Maar, ik durf te wedden dat je op een bepaald moment op de website van een bedrijf op zoek was naar informatie over de prijzen en kosten, maar geen duidelijke antwoorden kon vinden.

En toen je die antwoorden niet kon vinden, hoe dacht je toen over dat bedrijf?

Het kwam je vertrouwen in hen zeker niet ten goede. 

Te veel bedrijven willen op hun website niet over de kosten of prijs praten – en dat is meestal om verkeerde redenen. Dit kunnen ook de redenen zijn waarom jouw bedrijf dat niet doet.

Klinkt één van deze redenen bekend?

  • Onze producten/diensten zijn op maat gemaakt voor specifieke situaties.
  • Dan zouden onze concurrenten weten wat we vragen.
  • Dan schrikken we misschien potentiële klanten af voordat we ze de kosten kunnen uitleggen.

Ik begrijp je zorgen. Laten we deze redenen één voor één bekijken.

Onze producten/diensten zijn op maat gemaakt voor individuele situaties

Ik snap het, elk project dat je doet is anders. Veel factoren beïnvloeden de uiteindelijke kosten. De prijzen kunnen variëren. Het beste korte antwoord op hoeveel het kost is: “Nou, dat hangt ervan af”.

Dat kan echt beter. Het juiste antwoord is te schrijven over de factoren die de kosten beïnvloeden en op z’n minst een bandbreedte van mogelijke kosten te geven. Zo eenvoudig is het.

Maar dan zouden onze concurrenten weten wat we vragen

Doen ze dat nog niet? Zijn ze totaal onwetend? Ga eens op hun website kijken. Bespreken zij de kosten? Zo ja, dan loop je al achter. Zo niet, dan is dit je kans om ze voor te zijn.

Het kan prospects afschrikken voor we de redenen kunnen uitleggen

Geen antwoord geven op vragen over kosten zal meer mensen wegjagen omdat ze ergen anders moeten gaan zoeken naar antwoorden. Je hebt veel meer kans om iemand op je website te houden door hun meest prangende vragen te beantwoorden.

Eerlijkheid verhoogt het vertrouwen. En mensen willen zakendoen met bedrijven die ze kunnen vertrouwen. Want zonder vertrouwen zal je bedrijf falen, ongeacht in welke branche je zit.

Voorbeelden van bedrijven die They Ask, You Answer implementeren:

Kroftman B.V.: Wat kost een loods? Deze 4 factoren beïnvloeden de prijs van een loods

Bill Ragan Roofing: Met welke kosten moet ik rekening houden als een nieuw dak nodig heb?

AIS: Wat kosten Managed IT Services bij AIS?

Schellman: Wat kost een PCI SSL audit? (PCI Software Security Lifecycle)

2. Problemen

Er zijn twee belangrijke soorten probleem-artikelen waar je over moet schrijven:

  1. Hun problemen.
  2. Jouw problemen.

Hun problemen

Welk product of dienst je ook verkoopt, het is de oplossing voor een probleem dat je potentiële klanten ervaren, nietwaar?

In veel gevallen kennen deze mensen alleen de symptomen van hun problemen en hebben ze misschien geen idee dat jij de oplossing hebt. Schrijf content die gericht is op de symptomen van hun problemen en informeer ze over hun mogelijkheden.

Voorbeelden

Als je een dakdekker bent, kun je vragen beantwoorden als: “Waarom lekt mijn dak?”

Je kunt artikelen schrijven over hoe je kunt controleren op lekken, hoe je waterschade kunt beoordelen en redenen waarom ze misschien met een dakdekker willen praten.

Ze hebben een probleem: een lekkend dak.

Jij hebt een oplossing: een dakinspectie.

Als je een aanbieder van managed IT services bent, zoekt je publiek misschien online naar oplossingen voor problemen als:

  • “Hoe kan ik mijn netwerk- en telefoonsystemen continu monitoren?”
  • “Hoe kan ik geld besparen door mijn IT-afdeling te verkleinen?”

Ook hier zoekt je publiek naar manieren om hun IT-afdeling te optimaliseren en tegelijk kosten te besparen. Je kunt artikelen schrijven die aantonen hoe het uitbesteden van beheerde IT-diensten deze veel voorkomende problemen kan oplossen.

Jouw problemen

Dit zijn artikelen die gaan over problemen met hun oplossingen.

Voorbeelden

Stel dat de mensen die hun online zoektocht begonnen met “Waarom lekt mijn dak?” ontdekt hebben dat hun oude leiendak gewoon aan vervanging toe is. Hij voldoet niet meer. Geen kans op reparatie. Einde verhaal. Een deel van hun onderzoek zal gaan naar verschillende soorten dakbedekkingssystemen: kunstleien, natuurleien, zink en betumen.

Terwijl ze hun opties doorzoeken, zoeken ze naar zoekopdrachten als, “problemen met kunstleien daken”.

Het is jammer maar jouw kunstleien zullen niet altijd de beste oplossing voor hen zijn.

Misschien is voor hen juist een natuurleien dak beter zijn. Laten we eerlijk tegen ze zijn.

Bovendien is het een goede manier om niet goed passende klanten eruit te wieden.

Veel van de problemen die ze wellicht over kunstleien daken gehoord hebben, kunnen in feite eenvoudige oplossingen hebben.

Hetzelfde kan gezegd worden voor Managed IT services. Niet alle potentiële klanten passen goed bij jouw diensten. Om deze slecht passende prospects beter te helpen zichzelf te diskwalificeren, kun je een artikel schrijven over “5 redenen dat het uitbesteden van Managed IT services NIET geschikt is voor jou”.

Door problemen aan te pakken, heb je de kans om de duidelijkheid te creëren en het aantal niet-passende prospects te verminderen.

Voorbeelden van bedrijven die They Ask, You Answer implementeren:

Bill Ragan Roofing: Hoe zorg ik ervoor dat ik niet opgelicht wordt door een dakdekkersbedrijf?

AIS: De 10 meest voorkomende IT problemen bij bedrijven (en makkelijke oplossingen)

Schellman: 6 problemen met je PCI SSF audit (en hoe je juridische aansprakelijkheid kunt voorkomen)

3. Vergelijkingen

Rond hetzelfde moment dat mensen problemen onderzoeken met de oplossingen die ze bekijken, zullen ze ook directe vergelijkingen van die oplossingen willen zien.

Welke is het beste voor hun situatie?

Hoe kunnen ze er een keuze uit maken?

Hier heb je de gelegenheid om elk van hun mogelijkheden te bespreken, de voor- en nadelen ervan, hoe ze zich in verschillende categorieën tot elkaar verhouden, en welke in verschillende omstandigheden beter zijn.

Zorg er alleen voor dat je zo eerlijk mogelijk bent in je beoordeling. En laat de lezers ronduit weten welke van die producten/diensten jij verkoopt. Ze moeten weten waar jij bevooroordeeld bent en hoe je daarmee omgaat.

Als je alleen jouw eigen producten en diensten bent aan het promoten, dan verlies je dat vertrouwen.

Voorbeelden van bedrijven die They Ask, You Answer implementeren:

Bill Ragan Roofing: Is een dak van metaal goedkoper dan een van dakspanten?

AIS: Een document management systeem versus opslag in de cloud

Schellman: Schellman vergeleken met andere bedrijven die cybersecurity aanbieden

4. De beste… lijsten.

In die tijd dat je onderzoek deed naar je laatste grote aankoop, gebruikte je woorden als beste of top als onderdeel van je zoektermen? Zeer waarschijnlijk, toch? Het is ook één van de meest gebruikte manieren waarop mensen zoeken.

We willen al onze opties op een schaal van slechtste naar beste zetten en die uiterst rechts van die schaal zorgvuldig gaan bekijken. We beginnen bij het meest rechtse punt op en gaan vervolgens naar links tot we vinden wat voor ons het beste is.

Er zijn een paar belangrijke “de beste…” onderwerpen waar je over zou moeten schrijven:

De beste concurrenten

Laten we zeggen dat jouw bedrijf andere bedrijven helpt hun vracht- en logistieke transportbehoeften op te lossen en dat jij het beheer van die transportdiensten aan je klanten aanbiedt.

Deze mensen beseffen al dat ze hulp nodig hebben om hun vrachtoplossingen te beheren en zijn geïnteresseerd in een lijst van de beste aanbieders.

Hoe denk je dat ze zoeken naar jouw type bedrijven?

Ze zullen waarschijnlijk zoeken op iets als: “Beste bedrijven voor transport en logistiek beheer”.

Je maakt je misschien zorgen dat het schrijven van een artikel met een opsomming van al je top concurrenten prospects zal wegsturen.

Maar laten we eerlijk zijn: ze zullen hoe dan ook je concurrentie toch tegenkomen. Als je een artikel schrijft waarin je ze aan alle aanbieders voorstelt, lezen ze tenminste de informatie op jouw site, en heb je de eerste kans om ze in een lead om te zetten.

De beste in zijn klasse

Of je nu een detailhandelaar bent of een SaaS bedrijf van welke soort dan ook, het schrijven van “de beste …” lijsten gaan het verschil maken.

Laten we zeggen dat je kampeerartikelen verkoopt. Of je nu als fysieke winkel of als e-commerce site werkt, het maakt niet uit; je zou “de beste …” artikelen kunnen schrijven tot je oud en grijs bent. Voor elke productlijn die je verkoopt, kun je “de best …” lijsten schrijven.

En, je kunt zo breed of gedetailleerd worden als je wilt.

  • Beste tenten.
  • Beste tenten onder de 100 euro.
  • Beste tenten voor gezinnen.
  • Beste tenten voor winterkamperen.
  • Beste tenten voor winterkamperen op grote hoogten.

En laat je niet te veel meeslepen in het gebruik van het woord beste. Er zijn veel andere superlatieve bijvoeglijke naamwoorden die mensen zouden gebruiken om te zoeken:

  • Warmste tenten.
  • Duurzaamste tenten.
  • Gemakkelijkste tent om schoon te maken.
  • Duurste tenten.
  • Snelste tent om op te zetten.
  • Hoogst beoordeelde tenten.

Best practices

Heb je leermomenten die te maken hebben met de producten of diensten die je verkoopt? Hoe kunnen mensen de resultaten krijgen die ze verlangen door jouw product te gebruiken?

Laten we weer doen alsof we kampeerspullen verkopen. Onze prospects zouden waarschijnlijk dingen willen weten als:

  • Best practices voor het plannen van een kampeertocht.
  • Best practices om een vuur te maken.
  • Best practices voor het vangen van zalm.
  • Best practices voor het schoonmaken van een zalm.

En bij elk van die artikelen heb je een heleboel producten die je kunt introduceren.

Plan je een kampeertocht? Je hebt een tent nodig.

Een vuurtje stoken? Je hebt een vuursteen of een starter kit nodig.

Vissen? Je hebt wat gereedschap nodig, stokken, waadpakken, fileermesjes, enz.

Voorbeelden van bedrijven die They Ask, You Answer implementeren:

Bill Ragan Roofing: De 5 beste materialen voor de vervanging van jouw dak

Bill Ragan Roofing: De 7 beste dakdekbedrijven in Nashville TN (geüpdate in 2022) 

AIS: Hoe vind ik de beste Managed IT services dienstverlener in de buurt? 

AIS: Logistiekmanagement: best practices voor een naadloos verzendproces

AIS: De beste kopieermachine bestaat niet: de beste kopieermachine voor jou wel

Schellman: Welke van de grote 4 accountantskantoren moet ik kiezen voor mijn SOC (System and Organization Controls) audit?

5. Recensies en reviews

Als potentiële klanten overwegen een aankoop te doen, willen ze vaak weten of degenen die ze vóór zijn gegaan blij zijn met hun uiteindelijke keuze of spijt hebben.

Ze willen weten hoe anderen denken over de aankopen die ze deden. Als echte mensen lovend zijn over de aankoop, zijn ze eerder geneigd te kopen. Als anderen over de aankoop klagen, zullen ze die misschien vermijden.

Mensen houden ervan meningen te verzamelen. Als je eerlijke recensies kunt schrijven over de producten die je verkoopt (en zelfs niet verkoopt), zul je met meer prospects in contact komen die hulp zoeken bij het doen van aankopen.

Voorbeelden van bedrijven die They Ask, You Answer implementeren:

Schellman: Klant cases

River Pools and Spas: Wat onze klanten te vertellen hebben

Tot slot zijn er twee mogelijkheden om met de Big 5 aan de slag te gaan:

  • Wat je ideale kopers het meest vragen. In dit scenario ga je met je verkoopteam een content brainstorm houden, waarbij je hen vraagt welke vragen ze het vaakst gesteld krijgen. Als je met deze strategie begint, start je met content die relevant is aan het einde van de aankoopreis van de klant.  Je beantwoordt vragen die gericht zijn op het informeren van koopklare klanten, in plaats van top-of-the-funnel onderwerpen.
  • Je kunt beginnen met over prijzen en kosten te schrijven. Je moet zo snel mogelijk ‘kosten’ content publiceren, want prijs en kosten is een vraag die iedereen bezighoudt.

 

De minst belangrijke van de Big 5 zijn de recensies. Recensies doen er zeker toe, maar ze zullen niet altijd dat onmiddellijke effect hebben. In sommige branches doen recensies er misschien minder toe dan in andere. 

Het belangrijkste om in gedachten te houden is dat, ook al denk je instinctief dat je eerst content moet maken om websiteverkeer te stimuleren, je in plaats daarvan als eerste blog artikelen moet schrijven die verkoop mogelijk maken. Meer verkeer stimuleren is belangrijk, maar het is in veel opzichten meer gericht op de lange termijn, vooral als het gaat om concurrerende zoekwoorden.

Maar als je content gaat maken met een sales-first mentaliteit, kan een stuk dat je vandaag publiceert morgen direct gebruikt worden om een deal te sluiten.

Wat als we nog hulp nodig hebben bij het bouwen en uitvoeren van een contentstrategie?

Van het opbouwen van een contentstrategie tot het daadwerkelijk gaan zitten en schrijven van een blogartikel, aan de slag gaan met de Big 5 is een grote klus. (Dat weten we uit ervaring!)

Als je hulp zoekt, bieden we content training, coaching en advies voor groeiende bedrijven die klaar zijn om een bewezen digitale sales- en marketingstrategie te implementeren, met de Big 5 als uitgangspunt.

Plan direct jouw gratis consult

Vertel me met welke uitdagingen jouw bedrijf te maken heeft. Ik geef je tips om direct toe te passen en vertel je eerlijk óf en hóe ik je organisatie hierbij kan helpen. Plan jouw 30-minuten consult direct in mijn agenda.

Recente berichten uit het kenniscentrum

Artikel
Hoe selecteer ik de beste They Ask You Answer coach voor mij?
Je wilt aan de slag met They Ask You Answer (TAYA) en je bent ook zover dat je onderzoekt om...
Artikel
Je wil je merk versterken. Vaak is dat omdat je concurrentie er steeds vaker met die geweldige (potentiële) klant vandoor...
Podcast
In deze aflevering vertelt Wencke hoe ze met assignment selling het salesproces bij Great Place to Work van zes maanden...