Je bent hier: Home » Kenniscentrum » Wat kost een merkstrategie programma?
Wat kost een merkstrategie programma?
Je wil je merk versterken. Vaak is dat omdat je concurrentie er steeds vaker met die geweldige (potentiële) klant vandoor gaat. Of omdat je internationaal wilt uitbreiden. Misschien past je huidige positionering of naam niet meer bij de ambities van je bedrijf. Of je wilt nieuwe producten/diensten lanceren. Het kan ook zijn dat je meerdere merken voert en je je nu afvraagt hoe je je merkarchitectuur slim inricht. Of je wilt medewerkers aantrekken en behouden maar dat lukt niet zoals je verwacht. Allemaal goede redenen om aan de slag te gaan met je merk.
Maar ja, wat kost zoiets? En nog belangrijker, wat levert het je op?
Bij een bureau uit Amsterdam moet je al gauw denken aan minimaal één ton voor een strategisch traject. Gelukkig heb ik geen grachtenpand en een groot team van consultants waar ik maandelijks voor moet betalen.
Wel een bak aan ervaring in B2B brand strategy. In de afgelopen 20 jaar heb ik tientallen (internationale) B2B merken geholpen met het neerzetten van hun merk. Met succes.
In dit artikel neem ik je mee in mijn werkwijze, de merkster methode, de investering per onderdeel en wat je eraan hebt. Hoewel ik je geen exacte bedragen kan geven ben je hiermee in ieder geval op weg geholpen. Elk programma maak ik op maat en hangt af van je bedrijfsgrootte, ambities en de volwassenheid van het betreffende merk.
Je hebt na het lezen hiervan in ieder geval een goed beeld van waar je aan moet denken bij een merkstrategie programma van FLYNQ.
Dit vind je in het artikel
- Wat heb je aan een merkstrategie programma?
- Stap 1 – de brandscanÂ
- Stap 2-4 – interne workshops
- Stap 5-6 – in gesprek met klanten
- Stap 7 –Â de rapportage en interne aftrapÂ
- Stap 8 – de vertaling naar je uitstraling
Wat heb je aan een merkstrategie programma?
Je investeert tijd en geld in je merk dus daar wil je ook alles uithalen. Misschien heb je zelf al voldoende beeld bij wat het je gaat opleveren. Dan kan je dit overslaan. Lees dan verder vanaf Stap 1 om meer over mijn aanpak te leren.Â
Weet je nog niet zo goed waarom je met je merk aan de slag moet? Nou hieronder geef ik je een opsomming met wat het mijn klanten heeft opgelevert. Deze lijst is niet compleet maar je krijgt een goed beeld.Â
- Zichtbaarheid bij je doelgroep
- Sterkere positionering
- Betere naamsbekendheid
- Sneller salesproces
- Meer klanten
- Beter passende klanten
- Hogere waardering van klanten
- Klanten langer behouden
- Makkelijker upsell en cross-sell
- Betere sollicitantenÂ
- Behoud medewerkers
- Betrokken medewerkers
- Betere interne en externe communicatie
- Kompas waar je alle belangrijke beslissingen aan toetst
- Aantrekken van investeerder
- Verkoop van bedrijf tegen hogere waardering
Stap 1: De brandscan – iedereen doet mee
Voor het slagen van het merkstrategie programma is het belangrijk dat iedereen erbij betrokken wordt. Uiteindelijk zijn alle collega’s stuk voor stuk merkambassadeurs van je bedrijf. Ze denken mee met wie je nu als organisatie bent en wat je onderscheid in je speelveld. Daarnaast vraag ik ze waar zij vinden dat het heen moet en hoe we ons in de toekomst willen positioneren. Deze inzichten nemen we mee naar de merkstrategie workshops.
We betrekken alle collega’s erbij op verschillende manieren. Bijvoorbeeld door interviews met de belangrijkste stakeholders, interne workshops met de verschillende teams en online surveys.
Daarnaast doe ik een eerste brandscan van je bedrijf ten opzichte van de concurrentie. Zo zorgen we ervoor dat we de eigenheid van je organisatie bewaken tijdens de strategische sessies.
Afhankelijk van de grootte van je bedrijf is de investering in de brandscan vanaf 4.500 euro.
Investering in tijd: één uur per stakeholder en 15-30 minuten per medewerker (indien online) of een halve dag per medewerker (indien fysiek met workshop sessies).
Wat levert dit op?
- Betrokkenheid van alle collega’s
- Bewaken van de eigenheid van je merk
- Een winnende start van het merkstrategie programma
Stap 2-4: De workshops met het merkteam
Met een groep van zes tot tien collega’s gaan we aan de slag met de merkstrategie workshops. We selecteren die collega’s die de personificatie zijn van je merk. Uiteraard zit er altijd minstens één directielid in het team en liefst ook iemand uit je sales- en marketingteam.
Deze sessies zijn verspreid over twee tot drie workshops van elk een halve dag. We zorgen ervoor dat we elke week één sessie hebben dan is er genoeg tijd om de informatie te laten landen en houden we de vaart in het proces.
Tijdens deze workshops behandelen we jullie toekomstvisie als het gaat om jullie merk en waar je bekend om wilt staan. We kiezen één hoofdrolspeler van jullie verhaal aan de hand van twaalf archetypes. Daarnaast gaan we aan de slag met de BRANDSTAR waar we de onderscheidende merkwaarden mee definieren.
Met deze workshops komen we erachter wie je bent als bedrijf, waar je voor gaat en waar je voor staat. We zorgen ervoor dat de waarden die we kiezen onderscheidend zijn en je houvast geven zodat je een duidelijk kompas hebt.
Investering vanaf 9.000 euro.
Investering in tijd: twee tot drie halve dagen per merkteamlid.
Wat levert het je op?
- De hoofdrolspeler van je merkverhaal
- Een hecht team dat aan het merk werkt
- Duidelijke keuzes waar iedereen achter staat
- Richtlijnen voor je onderscheidende vermogen
- Een kompas waar je alles aan toetst: van nieuwe medewerkers tot aan je merkverhaal
Hier vind je informatie en de video van CEO Hans over wat de merkster methode USoft opleverde.Â
Stap 5-6: Je klanten erbij betrekken
Nadat we naar binnen hebben gekeken is het tijd om de buitenwereld bij je merk te betrekken. Je klanten. We gaan in gesprek met die klanten waar je meer van wilt. Dat doen we met één op één interviews of door middel van de ‘Welcome to my World’ sessie(s).
De hoeveelheid interviews en sessies hangt af van de opzet en keuzes die we maken. Zo kunnen we één sessie doen met verschillende klanten of meerdere sessies zodat we een sessie hebben per sector, type klant of klantprofiel. In de praktijk is één ‘Welcome to my World’ sessie meestal voldoende.
Na deze sessie(s) maken we met een intern team van sales en marketing collega’s de ICP’s (ideal customer profile) of buyer persona’s. Per workshop maken we drie tot vier profielen. De praktijk leert dat we meestal aan één workshop voldoende hebben.
Investering vanaf 4.500 euro.
Investering in tijd:
- Interviews: één tot twee uur voor de selectie van klanten, meedenken met vragen en de rapportage tot je nemen.
- Welcome to my World: per sessie één halve dag van één directielid en sales/marketing directeur. Een tot twee uur voorbereiden met klantenselectie, uitnodigingen en vragen kiezen.
- ICP/persona workshop: één halve dag met sales/marketing team.
Wat levert het je op?
- Ambassadeurs voor het leven
- Inzichten in wat jouw ideale klant echt beweegt
- Ideeën en gouden informatie waar je toekomstige campagnes op baseert
Stap 7: Alles in één rapportage en interne aftrap
Nadat we de workshops achter de rug hebben ga ik aan de slag met de rapportage. Je krijgt een beknopt document waar alle uitkomsten in staan. Je krijgt ook waardevolle aanbevelingen voor de vertaling hiervan naar buiten toe.
Met dit document heb je alles in één om intern aan te sturen op je merkwaarden. Daarnaast is dit de basis voor de creatieve vertaling naar je logo, huisstijl, tone of voice en visuals. Het kan zijn dat je met een kleine aanpassing klaar bent. Het kan ook dat een rigoureuze aanpak nodig is. Denk aan een nieuwe naam tot en met een compleet nieuwe uitstraling met bijpassende kleuren en visuele elementen.
Daarnaast begeleid ik het merkteam om intern iedereen mee te nemen in het proces van de merkstrategie. Hiermee zien ze hun bijdrage aan het begin terug in de uitkomsten. En zo krijgen ze mee welke keuzes er gemaakt zijn en de gevolgen daarvan.
Het merk is van jou en je collega’s dus jullie delen de uitkomsten. Ik begeleid je team met het presenteren en communiceren ervan.
Investering vanaf 3.200 euro
Investering in tijd: rapportage – één tot twee uur voor feedback, aftrap – één tot twee uur voor alle collega’s.
Wat heb je eraan?
- Interne betrokkenheidÂ
- Een strategisch documentÂ
- Alles over je merk op één plek
- Een deelbaar document dat je intern en extern inzet
Stap 8: Creatief werk: de vertaling naar je tone of voice en visuals
Je merk komt nu tot leven. Het gaat beginnen. Met deze stap maken we de vertaling van alle keuzes die we hebben gemaakt tijdens de strategische sessies. Nu gaan we visualiseren wat we hebben bedacht.
Doordat we de stappen hiervoor zorgvuldig hebben doorlopen is deze stap veel gerichter. De vormgever kan vanuit een strategisch fundament de keuzes maken die het beste passen bij je organisatie, identiteit en waarden.
Wat we precies gaan doen hangt af van hoe groot het gat is tussen je huidige uitstraling en wat het moet worden. In sommige gevallen betekent dat zelfs een nieuwe merknaam. En daardoor dus alles nieuw. Maar meestal volstaat een grondige aanpak van de huidige vormgeving, logo, kleuren en visualisaties. Je wilt tenslotte duidelijk maken dat je als bedrijf een transformatie maakt.
Het is een geweldig moment om weer op de radar te komen bij je (nieuwe) doelgroepen.
Investering vanaf 5.000 euro.
Wat kan je ermee?
- De nieuwe koers van je merk krijgt een gezicht
- De kans om weer uit te pakken
- Vernieuwde positionering
- Aandacht voor je merk