Je bent hier: Home Ā» Kenniscentrum Ā» Wat kost een They Ask You Answer programma?
Wat kost een They Ask You Answer programma?
Overweeg je om met They Ask You Answer (TAYA) te beginnen? Dan brandt de vraag: wat gaat deze investering mij brengen en waarmee moet ik rekening houden? Als eerste gecertificeerde coach in Nederland en auteur van de Nederlandse editie van het boek ā beantwoord ik jouw vraag: wat kost dit programma dat een oneindige klantenstroom belooft?
In dit artikel leid ik je langs de mogelijke investeringen die met het programma gemoeid zijn. Zo kun jij inschatten wat voor jouw unieke situatie relevant is. Mijn doel is je een helder beeld te geven van de vereiste investering en de aspecten waar je op moet anticiperen.
Hoewel ik hier prijzen met je deel, is maatwerk ook een optie. Ik geef je praktijkvoorbeelden van verschillende bedrijven die TAYA hebben ingevoerd, inclusief een indicatie van de kosten.
Is het nodig om direct te investeren in alle genoemde aspecten? Niet per se. Afhankelijk van wat je al in huis hebt en wat jouw ambities zijn, bepalen we stap voor stap wat essentieel is. We focussen op wat haalbaar en prioritair is voor jou en jouw bedrijf.
Niels managing director van Rompslomp over het belang van een coach š
Dit vind je in het artikel
- De investering in de aftrap naar succes
- De investering in je managementteam
- De investering in je marketingteam
- De investering in je salesteam
- De investering in je tech-stack
- Samenvatting van alle kosten
De investering in de aftrap naar succes ā iedereen doet mee
Voor de implementatie van het TAYA-programma trekken we gemiddeld zoān 12 tot 18 maanden uit. Hierbij geldt: een goede voorbereiding is het halve werk.
TAYA omarmt een filosofie waarbij (bijna) iedereen binnen je organisatie zich toewijdt aan de angsten, zorgen, vragen, dromen en wensen van jullie (potentiĆ«le) klanten. Het is cruciaal dat iedereen de āwhyā en āhowā van They Ask You Answer begrijpt, evenals hun specifieke rol in de uitrol van dit programma. Hoewel de betrokkenheid per teamlid kan variĆ«ren, is participatie van iedereen essentieel.
De eerste investering die je doet in het TAYA-traject is de kick-off sessie. Deze stap is bepalend voor het succes van je team. Kies je ervoor om deze sessie door mij te laten faciliteren, dan ligt de investering tussen de 1.800 en 2.800 euro. Deze sessie wordt volledig afgestemd op de behoeften van jouw team.
De kosten zijn afhankelijk van factoren als:
- Omvang van het team
- Online sessie of op locatie
- Inspiratiesessie van 1 tot 1,5 uur of
- Uitgebreide workshop van 4 tot 5 uur met concrete deliverables
Investering: 1.800 ā 2.800 euro
Tijdsinvestering: een uur tot een halve dag met jouw team (de exacte samenstelling stemmen we samen af)
De investering in je managementteam ā bouwen aan een oneindige klantenstroom
Zoals eerder genoemd, neemt de implementatie van een TAYA-programma gemiddeld 12 tot 18 maanden in beslag om echt in de vezels van je bedrijfscultuur en werkwijze te integreren. Zonder de sturing van een gecertificeerde coach kan dit proces aanzienlijk langer duren, of helemaal niet van de grond komen.
Als coach is mijn rol om jou en je managementteam te sturen richting ons hoofddoel: een onophoudelijke stroom van klanten creƫren. De dagelijkse dynamiek brengt vaak afleidingen en urgenties met zich mee die het succes van het programma dwarsbomen.
Om continu de focus en voortgang te bewaken, organiseren we maandelijkse check-ins met de TAYA-hero (directeur of marketing leider). Daarnaast faciliteer ik per kwartaal een doelstellingen en planningssessie met jouw TAYA-team, bestaande uit de directeur/TAYA hero, sales lead, marketing lead en product/engineering lead. Tijdens deze sessies gebruiken we de scorekaart om de voortgang te meten en bij te sturen waar nodig.
Het revenue team (sales lead, marketing lead en product/engineering lead) komt ook 2 keer per maand samen in een revenue meeting waar we de voortgang bespreken.
De investering voor het programma varieert en is afhankelijk van je teamgrootte en de gewenste snelheid van implementatie. De investering begint bij gemiddeld 995 euro (per 1 augustus 1495) (<10 medewerkers), 1995 euro en 2995 euro per maand (vanaf 30 medewerkers) vanaf 6 ā 18 maanden. Inbegrepen zijn de plannning en doelstellimgen sessies, coaching- en trainingssessies met je content creators en salesteam (zie plaatje hierboven).
De investering in je marketingteam ā next level contentcreatie
Contentcreatie is onmiskenbaar het kloppend hart van het TAYA-programma. Belangrijke vragen die we ons stellen: zetten we eerst in op geschreven content, video, of kiezen we voor beide? En wie gaat deze taak op zich nemen?
Binnen een ideaal TAYA-programma is contentcreatie (zowel geschreven als video) een fulltime opdracht. Mogelijk heb je reeds een talentvolle medewerker in je team die deze rol op zich kan nemen. Het gebeurt echter vaak dat de ideale professional nog niet deel uitmaakt van het team. Dan komt de investering voor het werven van een contentmanager om de hoek kijken ā en hiermee de kosten voor recruiters, vacature-advertenties en platforms.
Het wervingsproces kan oplopen tot de kosten van een jaarsalaris, dus reken op zoān 32.000 euro. Met mijn sterke netwerk heb ik ook gezien dat deze persoon zonder enige kosten wordt gevonden door een goede oproep via bijvoorbeeld LinkedIn.
Wil je geen misstap maken in je keuze? Met mijn expertise zetten we samen het werving- en selectieproces op. Voor deze service kun je rekenen op een investering van 1.200 ā 3.600 euro. Ga je direct met het abonnement van start?Ā Dan is deze service inbegrepen.Ā
Wat je hiervoor terugkrijgt, omvat onder andere:
- Een wervende vacaturetekst
- Opzetten van het wervingsproces
- Het maken van een eerste selectie
- Deelname aan interviews
- Het opzetten van praktijkopdrachten om de vaardigheden van kandidaten te beoordelen
Het salaris van een content manager/creator varieert afhankelijk van meerdere factoren, maar gemiddeld kun je uitgaan van een maandelijks bedrag tussen de 3.200 en 4.500 euro voor een fulltime aanstelling. Indien je zowel schriftelijke als videocontent wenst, verdubbel je dit bedrag.
Een handige tekstschrijver kan soms ook ingezet worden voor eenvoudige videoproductie, maar andersom ā een videograaf als schrijver ā werkt meestal niet.
Als TAYA-coach bied ik training en coaching aan jouw contentmanager en/of videograaf in het creƫren van TAYA-specifieke content. Dit is een unieke benadering van contentcreatie die afwijkt van wat ze gewend zijn. Jouw content creators worden wekelijks individueel getraind en gecoacht en nemen deel aan tweewekelijkse groepstrainingen.
Ze ontvangen:
- Sjablonen voor contentcreatie
- Training in AI tools en technieken voor contentcreatie
- Feedback op hun werk
- Training op het gebied van de nieuwste marketingtechnieken zoals AI, Demand Generation, SEO en social media
- Toegang tot diverse online cursussen (in het Engels)
- Voortgang van het TAYA-programma bewaking
Investeringsoverzicht:
- Werving en selectie: vanaf 0 tot en met een gemiddeld jaarsalaris ā 32.000 euro
- TAYA-coach ondersteuning bij werving en selectie: eenmalig tussen de 1.200 en 3.600 euro of onderdeel van het abonnement.
Tijdsinvestering:
- Werving en selectie: circa 2-3 maanden een paar uur per week
- Coaching en training: 6-12 maanden van wekelijkse 1:1 sessies (inbegrepen)
De investering in je salesteam
Heb je een salesteam? Zij staan aan de frontlinie en hebben het meeste contact met jouw koper. Het is belangrijk om ze te trainen in een nieuwe manier van verkopen. Met They Ask You Answer transformeren we jouw bedrijf naar een klant-gedreven organisatie. Dat betekent dat je salesteam aan de slag gaat met assignment prospecting, assignment selling, social selling, gepersonaliseerde video-sales en een belangrijke rol heeft met het inbrengen van de vragen die het team dagelijks van (potentiƫle) klanten krijgt. Wellicht hebben jullie een aantal van deze vaardigheden al in huis. Aan de andere kant merk ik dat het verkopen op een TAYA manier een andere insteek vergt.
Als gecertificeerde coach train ik je salesteam. Het doel is TAYA-adoptie in het salesproces. We maken gebruik van onder andere rollenspellen, video-tools en communicatie training. Hier heeft jouw salesteam natuurlijk altijd baat bij.
Ik geloof erin dat we het meest leren van de fouten die we maken. Wel zo handig als je die met een coach/trainer maakt en niet met je kopers. Afhankelijk van de samenstelling en grootte van je salesteam heb ik wekelijkse 1:1 coaching sessies en tweewekelijkse groepstraining.
Deze coaching en trainingssessies maken deel uit van het TAYA-programma. De investering in het totaleĀ programma is vanaf 1495 tot 2.995 per maand en duurt gemiddeld, voor het salesteam, 3 tot 6 maanden.
Investering: inbegrepen
Tijd:
- Wekelijks een uur 1:1
- Tweewekelijks groepstraining 1-2 uur
De investering in tech
Het wordt steeds moeilijker om het succes van je marketinginspanningen te meten. Kopers laten liever geen gegevens achter en er gebeurt ook nog eens van alles op plekken waar het niet meetbaar is (dark social). Denk aan whatāsapp berichten, LinkedIn DMās en posts, beurzen en gesprekken die je kopers hebben met peers in communities. Je hebt hier geen idee van en je kunt het al helemaal niet meten. Daarnaast rukken de privacy wetten op en mag er steeds minder op dit gebied.
Toch zijn er nog bepaalde KPIās waar je wel mee aan de slag kunt. Als eerste wil je een goed CRM-systeem met sales en marketing automation dat op orde is en waar je team makkelijk mee kan werken. Een persoonlijke favoriet van mij is HubSpot maar andere tools voldoen ook. Per maand hou je rekening met 45 ā 4.500 euro afhankelijk van je wensen, eisen en grootte van je team.
Met AI maak je het veel makkelijker om content te creĆ«ren. Denk aan een tool die gesprekken met klanten en SMEās (subject matter experts) transcibeert, een GPT die met je brainstormt tot en met het (deels) schrijven van artikelen.Ā
Daarnaast is een video platform waarmee je (1:1) videoās kunt opnemen, hosten, tracken en embedden gewenst. Mijn persoonlijke favoriet is Vidyard maar er zijn meerdere tools, zoals Loom, beschikbaar. Hou rekening met 20 ā 60 euro per maand per gebruiker.
Wanneer je met video aan de slag gaat is een eenmalige investering in apparatuur een vereiste. Hier kan je denken aan 4.000 ā 10.000 euro afhankelijk van wat je nodig hebt. Maar ook hier geldt: we beginnen met wat er is en komen zo tot de ontdekking wat we precies nog nodig hebben.Ā
Investering:
- CRM 45 ā 4.500 per maand
- AI tools 50-250 per maand
- Videoplatform 20 ā 60 per gebruiker per maand
- Videoapparatuur 4.000 ā 10.000 eenmalig
Samenvatting kostenoverzicht van het āThey Ask You Answer Programmaā
Hieronder vind je een overzicht van de investeringen voor de implementatie van dit programma in jouw organisatie. Dit helpt je bij het maken van een weloverwogen beslissing:
1. Kick-off sessie:Ā de reis begint met een op maat gemaakte kick-off sessie, variĆ«rend van 1.800 tot 2.800 euro, afhankelijk van teamgrootte en type sessie.
2. Begeleiding van managementteam, salesteam, content manager/creator en videograaf:Ā voor de duur vanaf 6 tot 18 maanden, afhankelijk van je bedrijfsgrootte, variĆ«ren de kosten van 1495 (<10 medewerkers), 1995 (>10 <30 medewerkers) tot en met 2.995 (vanaf 30 medewerkers) euro per maand. Deze investering omvat maandelijkse MT check-ins, kwartaalplanningen, bi-weekly revenue meetings en het coachen en trainen van je sales en marketing team.
3. Marketingteam uitbreiding (indien nodig): centraal staat de contentcreatie. De kosten voor het werven van een contentmanager en/of videograaf kunnen oplopen tot een jaarsalaris van ongeveer 32.000 euro (via externe bureaus), met additionele kosten voor mijn begeleiding in het wervingsproces 1.200 ā 3.600 euro.
4. Technologische Investeringen (indien nodig):Ā Een CRM-systeem zoals HubSpot kost tussen de 45 en 4.500 euro per maand, terwijl een videoplatform ongeveer 20 tot 60 euro per maand per gebruiker kost. Vergeet ook niet de eenmalige kosten voor videoapparatuur, geschat op 4.000 tot 10.000 euro. Voor een basis pakket van AI tools denk aan 50-250 euro per maand.Ā
Dit overzicht biedt een duidelijk beeld van de investeringen die nodig zijn om het TAYA-programma succesvol te implementeren. Onthoud dat deze kosten variabel zijn en afhankelijk van de unieke behoeften van jouw organisatie.
Met de juiste inzet en focus, is het mogelijk om binnen 18 maanden de autoriteit te worden in jouw markt.
Wil je weten hoelang het duurt voordat je de eerste successen boekt met dit programma?Ā Lees dan meer in dit artikel.