Wat is het verschil tussen branding en marketing?

Dat ze met elkaar te maken hebben is duidelijk, maar wat is nou het verschil tussen branding en marketing? En wat verbind deze twee begrippen? Die vraag krijgen we vaak bij FLYNQ. Tijd om hier eens wat licht op te werpen.  

Voordat ik een aantal voorbeelden geef om het verschil tussen marketing en branding jou te laten ervaren leg ik eerst kort uit wat marketing en branding precies inhoudt.

Wat is marketing

Marketing is een push tactiek. Het actief verkopen en promoten van producten en/of diensten. Op verschillende manieren laat je zien wat je aanbiedt, waarom het werkt en welk specifiek probleem ze oplossen. En waarom ze beter zijn dan die van je concurrenten. Het is wat ongenuanceerd misschien, maar in de kern is dit marketing.

Een voorbeeld van tactiek met push marketing van verschillende automerken: 

Wat is branding 

Branding is een strategische aangelegenheid, en een pull strategie. Waar bij marketing het actief verkopen en promoten van je product centraal staat, gaat het bij branding om weten waar je als organisatie voor staat, wie je bent en waar je voor gaat. Dat ga je vervolgens vertellen en laten ervaren. Het gaat om het gehele ervaringsproces van jullie merk, en geeft hiermee je marketing gewicht en context.

Voorbeeld van de pull strategie. Zonder er iets bij te hoeven zetten roepen deze logo’s een emotie bij jou op. Stuk voor stuk. De één wellicht sterker dan de ander. Je voelt je aangetrokken. Of niet. Een sterke branding trekt aan, maar stoot ook af:

Met branding gaat het niet om wat jullie doen, maar waar jullie voor staan. Wat maakt jullie onderscheidend? Dat doe je door een persoonlijkheid te worden, door te laten zien wie jullie zijn. Niet voor niets de term Corporate Identity. Het betekent jullie organisatie als een persoon zien en je in de markt als persoon te gedragen. Branding is een statement maken.

In deze illustratie zie je dat branding onder de zeespiegel ligt en marketing het zichtbare topje van de ijsberg. Het één leidt tot het ander en je hebt ze beide nodig om impact te maken. Marketing is tactisch en branding strategisch.

Marketing sluit aan bij je branding

Branding en marketing zijn beide nodig, als je het goed doet ondersteunen ze elkaar. Beide hebben dezelfde onderliggende boodschap en uitstraling nodig. Want de uitingen die je tactisch maakt moeten aansluiten bij je merk en strategie. Net zoals de uitstraling van jullie bedrijf; het logo, de kleuren, fotografie en tone of voice. Marketing ondersteunt hierin je branding strategie. Want door marketing wordt je brand zichtbaar en tastbaar. De strategie wordt tastbaar gemaakt met je marketing activiteiten.

De juiste snaar raken

Jullie branding zorgt ervoor dat de  B2B marketingactiviteiten de juiste snaar raken bij jullie prospects. Ook als er op dat moment niet iets gekocht wordt. Overal waar je als bedrijf zichtbaar bent wil je iets meegeven over wie jullie als organisatie zijn (zie ook ons blog: Wat B2B branding is en waarom jullie het nodig hebben).

Own je branding personality

Daarom is het helder hebben van het merk van jouw organisatie zo belangrijk. Als je weet wie je bent, kan je veel beter beoordelen of je marketing daarbij aansluit. Als je weet wie je bent wordt je nog beter in het aannemen van mensen die het merk ondersteunen. Je kunt veel makkelijker beoordelen of iemand jouw merk gaat versterken of juist afbreuk eraan doet. En als jullie weten wie je bent kan je beter sturen met welke partners je in zee gaat, en met welke niet.

Ik weet niet hoe jij erover denkt, maar I ♥ ice cream! Dus als voorbeeld zie je hier de marketinguitingen van 2 ijsjesmerken. Beide ongeveer hetzelfde product (in essentie) maar in hun marketing leggen ze de nadruk op verschillende dingen. Deze worden gestuurd vanuit hun brand; wie ze zijn en wat hun waarden zijn.

Bij Ben & Jerry’s ligt de nadruk op lol maken en grappig zijn. Terwijl Häagen-Dazs voor luxe en verwenning gaat. Hun onderliggende waarden en identiteit zorgt voor een volkomen andere uitstraling en gevoel.

24 praktische voorbeelden

En dan nu, zoals beloofd, 24 praktische voorbeelden om het verschil tussen marketing en branding nog duidelijker te maken.

Dit zijn 12 voorbeelden van klassieke branding thema’s:

  • De kick-start van het bedrijf, hoe en waarom is het begonnen?
  • De missie van het bedrijf
  • Waarom doen jullie wat je doen?
  • De beweegredenen en motivaties van jouw organisatie
  • De merkwaarden van het bedrijf
  • Wat maakt jullie bedrijf anders
  • Jullie unieke bedrijfscultuur
  • Waarom medewerkers bij het bedrijf (willen) werken
  • De professionele houding van het bedrijf
  • Hoe jullie als bedrijf communiceren
  • Hoe jullie willen dat anderen jullie zien en over jullie denken
  • Hoe je wilt dat anderen het bedrijf omschrijven

Dit zijn 12 voorbeelden van klassieke marketing activiteiten:

  • Brochures en ander marketing materiaal
  • Marketing campagnes
  • Print campagnes
  • SEO (zoekmachine optimalisatie)
  • Pay-per-click marketing
  • Content marketing denk aan bloggen, nieuwsbrieven, e-books en whitepapers
  • Inbound marketing
  • Marketing automation
  • Televisie reclames
  • Radioadvertenties
  • Content creatie
  • Video marketing

Marketing vindt en branding verbindt

Door marketing vind je klanten. Met branding laat je de persoonljkheid, eigenheid en motivaties zien waardoor je enthousiaste klanten en medewerkers aan je bindt. Die groeien uit tot fans en ambassadeurs. Marketing vindt, en branding verbindt.

In gesprek gaan over jullie branding en/of marketing? Maak hieronder een afspraak wanneer het jou uitkomt! 

Met marketing vanuit een identiteit krijg je: 

  • herkenbaarheid van jouw merk
  • consistentie in communicatie en gedrag
  • duidelijkheid in wat wel en wat niet bij jouw merk past

Plan direct jouw gratis consult

Vertel me met welke uitdagingen jouw bedrijf te maken heeft. Ik geef je tips om direct toe te passen en vertel je eerlijk óf en hóe ik je organisatie hierbij kan helpen. Plan jouw 30-minuten consult direct in mijn agenda.

Recente berichten uit het kenniscentrum

Podcast
In deze aflevering vertelt Wencke hoe ze met assignment selling het salesproces bij Great Place to Work van zes maanden...
Video
Je weet dat de vraag gaat komen. Wat kost dat? De meeste B2B bedrijven waar ik over de vloer kom...
Artikel
Een van de nadelen van contentmarketing is dat het lang kan duren voordat je resultaat ziet. Je schrijft een relevant...