Positioneren: wat en waarom

Focus is belangrijk in een organisatie. Als het duidelijk is waar jullie heen gaan, dan kan de hele organisatie zich inzetten om dat te bereiken. Een beslissing die genomen moet worden is het bepalen wat de reputatie van de organisatie in de markt moet zijn. Met andere woorden, welke positie neem je in als bedrijf.

Dan ga je positioneren. Je positie, moet uiteindelijk bijdragen aan het halen van de bedrijfsdoelen. Kort samengevat is een sterke merkpositie wie jullie zijn, waar jullie voor staan en hoe jullie gezien willen worden. De positie die je inneemt in de hoofden van je doelgroepen, stakeholders en algemeen publiek.

De drie belangrijkste pijlers van positioneren zijn:

Authenticiteit authenticiteit

De positionering die je kiest moet passen als een handschoen bij wie jullie zijn als organisatie. Door de huidige transparantie van social media kan een organisatie zich niet meer anders voordoen dan wat ze zijn. Positionering is een reflectie van jouw organisatie, van waar jullie voor staan en wat jullie geloven. De onderscheidende waarden en missie van het bedrijf die voelbaar zijn bij de werknemers. Je als organisatie anders voordoen dan je bent is ingewikkeld, authenticiteit is veel makkelijker en aantrekkelijker.

Relevantie relevantie

Past jouw positionering bij jouw publiek? Prospects, klanten, stakeholders en (allerbelangrijkst) medewerkers? Naast dat je positionering authentiek is, wil je ook zorgen dat je aansluit bij je publiek. Dat vindt plaats op verschillende niveaus, van de menselijke connectie tot een geweldige klantervaring. In eerste instantie gaat positionering over de emotionele klik. Daarom is positioneren met persoonlijkheid zo belangrijk (zie ook ons blog: Wat B2B branding is en waarom jullie het nodig hebben). Het aansluiten gaat verder dan alleen positioneren, ook het product en de diensten moeten goed passen bij wat de klant nodig heeft. Dat gaan ze ervaren nadat ze voor jullie gekozen hebben.

Differentiatie differentiatie

Wat maakt jullie organisatie anders? En dan bedoelen we écht anders. Dit is hét moment om aan te tonen waarom jullie een betere keuze zijn dan de ander. Zonder differentiatie heb je niets aan de vorige punten. Met differentiatie zie je het verschil als de intentie erachter echt is. Gaan jullie ervoor? Om te laten zien dat jullie de beste, meest innovatieve, duurzaamste etc. zijn? Als je als organisatie hier een prioriteit van maakt en dit op alle vlakken laat terugkomen dan ga je het verschil merken, en je prospects ook.

Kortom

Wie zijn jullie als organisatie? Hoe staan jullie bekend, en waarom? Antwoorden op deze vragen geven jullie door de organisatie te positioneren. Wanneer dit door de gehele organisatie wordt beleefd en geleefd dragen jullie dit uit. Zo zal je eruit springen en je zo positioneren dat de juiste medewerkers en klanten jou gaan vinden.

Zijn jullie klaar voor een krachtige positionering met persoonlijkheid? Plan hier eens een afspraak in wanneer het jullie uitkomt en maak kennis met FLYNQ.

 

Meer weten over positioneren en marketing?

Met een goede positionering: 

  • differentiatie ten opzichte van jouw concurrenten
  • consistentie in communicatie en gedrag
  • duidelijkheid in wat wel en wat niet bij jouw merk past
  • herkenbaarheid van jouw merk

Maak direct een afspraak

Dit vind je vast ook interessant