De top 75+ B2B online sales en marketing statistieken

B2B marketing verandert en verandert snel. Zeker nu met de onlineontwikkelingen in het licht van COVID-19. De B2B koper wordt steeds jonger; de helft van deze groep komt van de millennia generatie. Bovendien is het proces ook anders. De B2B koper zoekt gemiddeld 12 keer online bij aanschaf van een nieuw product of dienst en dat is nu alleen maar aan het groeien. Ze verwachten bovendien dezelfde online ervaring in B2B als die ze krijgen als consument, in B2C. Het is ook minder duidelijk wie de uiteindelijke beslisser is want ondanks dat 64% van de directie de definitieve beslissing neemt, zijn 81% van de non-managers zo betrokken bij de aankoop dat zij net zo belangrijk zijn in het proces. Daarnaast zien we een verschuiving van fysieke sales afspraken naar online afspraken.

Dat betekent dat je niet alleen een online ervaring moet bieden die alle betrokkenen van het proces bedient, maar ook één die ervoor zorgt dat je ze vast weet te houden en als contactpersoon identificeert in je CRM systeem. Daar heb ik hier eerder over geschreven.

Hieronder vind je de laatste B2B trends en inbound marketing statistieken om je te helpen je B2B online marketing en sales strategie vorm te geven voor de rest van 2020 en de toekomst.

Heb je hulp nodig bij je online sales en marketingstrategie? Vul hier je gegevens in en maak een afspraak met mij voor een gratis sessie.

B2B digitale marketing statistieken

  • De meeste B2B kopers zijn al voor 57% door het aankoopproces heen voordat ze met iemand (sales) van jouw bedrijf in contact komen. (Accenture, 2018)
  • 90% van de B2B kopers gaan niet meer lineair door een aankoopfuik (van boven naar beneden) maar bewegen er kriskras doorheen. (CMO 2019)
  • Zelfs in de zware industrie en bij B2B fabrikanten, worden 67% van de aankopen online beïnvloed. (Google 2019)
  • 62% van de B2B kopers baseren hun aankoop selectie op uitsluitend digitale content. (Forrester, 2018)
  • Het B2B aankoopproces wordt langer en complexer; 58% van de kopers geven aan dat het proces in 2017 langer was dan in 2016; slechts 10% vond het korter. Kopers zoeken veel gedetailleerder naar wat de ROI is van een aankoop voordat ze een beslissing nemen (77%); daarbij onderzoeken en evalueren ze diverse bronnen van informatie (75%) en hebben ze een grotere DMU (Decision Making Unit) (52%). (Business2Community, 2017)        
  • 80% van de B2B beslissingen zijn gebaseerd op de kopers directe en indirecte klantervaring; maar 20% is gebaseerd op prijs of het daadwerkelijke voorstel. (2019)
  • De belangrijkste reden dat kopers weinig engagement hebben met B2B aanbieders is omdat marketers ze te veel irrelevante content sturen (34%). (KoMarketing)
  • 46% van alle B2B zoekers en kopers zijn millennials. (Google, 2015)
  • 67% van de aankopen van diverse fabrikanten en verpakken-en-verschepen bedrijven waren beïnvloed door digitale content. (Google, 2018)

Conclusie digitale marketing: weet heel goed wie de beslissers en invloedrijke personen zijn in jouw markt. Breng deze in kaart en voorzie ze online van relevante informatie per persoonstype (buyer persona). Zorg ervoor dat je de meest relevante vragen die elk van deze personen heeft tijdens het online-aankoopproces luid en duidelijk beantwoordt. Als je dit niet (zeker) weet, vraag het ze! 

Mobiele marketing statistieken

  • Het gebruik van mobiele devices per B2B medewerker stijgt van twee uur per dag naar drie in 2020, gedreven door millennials, Generatie Z en het stijgende gebruik van smartphones door oudere medewerkers. (Google, 2017)
  • Mobiel drijft en beïnvloedt gemiddeld meer dan 40% van de omzet bij vooraanstaande B2B bedrijven. (Google, 2017)
  • 50% van de B2B zoek-vragen worden tegenwoordig op smartphones gesteld en dit wordt in 2020 70%.
  • Mobiele apparaten zorgen voor 52% van het web-verkeer en voor twee-derde van de tijd die men doorbrengt online.
  • Mobiele marketing kan de tijd van B2B aankoop versnellen met 20%. (BCG, 2017)
  • 80% van alle B2B kopers gebruiken een mobiel apparaat op het werk. (BCG, 2017)
  • 70% van B2B kopers gebruiken smartphones steeds vaker over de afgelopen twee tot drie jaar en 60% verwacht dat het steeds meer wordt. (BCG, 2017)
  • 60% van B2B kopers melden dat mobieltjes een belangrijke rol speelde tijdens een recente aankoop. (BCG, 2017)
  • Het gebruik van mobieltjes zal stijgen naar drie uur per dag in 2020. (BCG, 2017) 
  • Meer dan 90% van de kopers geven aan dat ze vaker gaan bestellen bij een leverancier die een betere mobiele ervaring heeft, vergeleken met 50% die aangeven een slechte ervaring te hebben. (BCG, 2017)
  • De meeste directieleden (92%) hebben een smartphone van de zaak en 77% zegt deze te gebruiken om producten en diensten te zoeken voor het bedrijf. Ze gaan vervolgens wel voor de aankoop (93%) over op een laptop of desktop, 50% van de directie hebben IT-producten voor het bedrijf via de smartphone aangeschaft en 13% geven aan dat dit voor een prijs tussen de $1.000 en $5.000 was. (IDG Global Solutions)
  • 80% van B2B directie onderzoekt in de avonduren producten of diensten op een tablet. (IDG Global Solutions)

Conclusie mobiel marketing: ik ga ervan uit dat alle websites nu wel mobile first zijn ontwikkeld of op zijn minst mobile friendly gemaakt. Toch kom ik zo nu en dan een afwijkend bedrijf tegen. Ben jij dat? Als de wiedeweerga direct oplossen! Zie hierboven alle bewijs dat je nodig hebt om jouw DMU te overtuigen.

B2B websitedesign statistieken

  • Eén slechte website-ervaring zorgt ervoor dat 88% van de bezoekers niet meer op je site terugkomt.
  • 45% zoeken naar gepersonaliseerde contentportalen.
  • 46% haakt af wanneer er geen heldere boodschap staat (onduidelijk wat het bedrijf doet) en 37% gaat weg wanner het design of de navigatie niet goed is. (MarketingProfs, 2015)
  • 22% van de snelst groeiende B2B bedrijven heeft een live chat op hun site. (Drift)
  • 42% van de bedrijven hebben een voor mobiel geoptimaliseerde website. (B2BMarketingZone. 2018)
  • Een persoonlijke webervaring kan je sales met 19% verhogen. (MarTechAdvisor, 2018)
  • 44% van B2B marketeers vertellen dat de belangrijkste reden om een website te verlaten is wanneer er niet direct contact informatie zichtbaar is. (KoMarketing, 2015) 
  • 86% van B2B marketers willen producten en diensten zien op de homepage van de leverancier, 52% wil informatie over het bedrijf, 27% wil aanbevelingen van andere klanten zien en 23% wil marketingmaterialen. Details over technische ondersteuning (59%) en prijzen (43%) zijn ook belangrijk voor marketeers. (KoMarketing, 2015)
  • 69% van de kopers geven aan dat “te veel velden” op een contact formulier hen weerhoudt deze in te vullen, 65% zegt geen formulier in te vullen als er naar “te veel persoonlijke informatie” wordt gevraagd. Wanneer het invullen ook betekent dat men automatisch op de mailing lijst komt zegt 55% dat dat hen ook weerhoudt. (KoMarketing, 2015)

Conclusie B2B websites: merk je dat je een hoge bounce rate hebt op je site? Dus dat mensen op je site komen maar heel snel weer afsluiten? Dan beantwoord je de vraag die ze hebben gesteld niet, ze hadden iets anders verwacht dan wat ze kregen. Achterhaal met welke zoekwoorden dat gebeurt. Zijn dat woorden die voor jou belangrijk zijn? Onderzoek waarom men dan niet blijft plakken en pas je site aan.

B2B e-mail marketing statistieken

  • Bij IT, B2B, en groothandelsbedrijven worden mails het minst geopend, terwijl bij TV/radio/film, evenementen en makelaardij de meeste worden geopend. (Campaign Monitor, 2018)
  • 79% van B2B marketeers ervaren dat e-mail het meest effectieve kanaal is voor het vermarkten van het aanbod. (Content Marketing Institute, 2018) 
  • 78% van directie geeft aan dat een ongevraagde e-mail ooit heeft geleid tot een afspraak of het bijwonen van een evenement. (ITSMA, 2019)
  • Marketeers zien een gemiddelde groei in omzet van 760% door gepersonaliseerde en gesegmenteerde mail campagnes. (CampaignMonitor, 2017)

Conclusie B2B e-mail marketing: e-mail is verre van dood. Het is nog steeds een fantastisch medium om je prospects en klanten te bereiken. Wat je ziet is dat de mails van entertainment organisaties het meest worden geopend. Als wij in B2B onze mails nou ook entertaining maken? Denk aan een leuke GIF of filmpje waarmee je én persoonlijkheid laat zien én je publiek vermaakt. Probeer het eens!

B2B leadgeneratie statistieken

  • 81% van de bedrijven laten weten dat hun blog cruciaal is voor B2B leadgeneratie. (Nurture)
  • In de B2B, zijn evenementen verantwoordelijk voor het genereren van de meeste leads, terwijl klant cases voor de meeste conversies en lead acceleratie zorgen. (Marketing Charts, 2018)
  • 85% van B2B marketeers geven aan dat leadgeneratie hun belangrijkste content marketing doel is. (Ring Lead, 2017)
  • 59% van B2B marketeers vinden dat SEO de grootste impact heeft op hun leadgeneratie doelen. (Marketing Charts)
  • 57% van de B2B marketeers geven aan dat SEO meer leads genereerd dan andere marketinginitiatieven. (Junto, 2017)
  • Strategische landingspagina’s worden door 68% van de B2B bedrijven gebruikt om leads te winnen. (Marketo, 2018)

B2B SEO statistieken

  • 71% van alle commerciële kopers starten met een generieke google zoektocht.
  • 45% van grote bedrijven investeren meer dan $20.000 per maand aan SEO. (B2BMarketingZone, 2018)
  • 89% van B2B zoekers gebruiken het internet gedurende het onderzoeksproces. (Google, 2015)
  • 90% van B2B zoekers, die online zijn, gebruiken dit medium specifiek voor het onderzoeken van aankopen. (Google, 2015) 
  • Gemiddeld genomen voert men 12 zoekvragen uit online voordat er een communicatie uitwisseling plaatsvindt op de site van een specifiek merk. (Google, 2015)

Conclusie B2B leadgeneratie en SEO: leadgeneratie door middel van organische search is het allermooist. Dat betekent dat je niet stoort (cold calling/cold mailing), maar klaar staat zodra de vraag door jouw prospect online gesteld wordt. Natuurlijker dan dat krijg je het niet. Betekent wel dat je ontzettend goed weet wie die prospect is en wat ze verwachten van een organisatie zoals die van jou. Ook hier staat of valt het bij de kennis die je hebt van je klanten.

B2B bloggen en content marketing statistieken

  • 51% van B2B marketeers prioriteren het maken van visuele middelen als onderdeel van hun content marketingstrategie. (HubSpot, 2019)
  • Maar 20% van de informatie op B2B websites activeren de bezoekers tot actie.
  • 62% van alle B2B kopers geven aan dat ze een beslissing kunnen nemen uitsluitend op basis van online content. (2019)
  • 69% van de succesvolle B2B marketers hebben een vastgelegde content marketingstrategie. (Content Marketing Institute, 2019)
  • 86% van de kopers geven aan dat ze “overdonderd en geïrriteerd” zijn met het moeten lezen van meer dan 10 stukken van content. (BizReport, 2018)
  • B2B bedrijven die vaker dan 11 keer per maand bloggen hadden drie keer meer verkeer dan de bedrijven die dat maar 0-1 keer per maand doen. (HubSpot, 2015)
  • 43% van de B2B marketers zeggen dat blogs het meest belangrijkste type content is. (Social Marketing Industry Report, 2017)
  • 91% van de B2B marketers doen aan content marketing. (Content Marketing Institute, 2018)
  • 53% van de B2B marketers hebben een klein of éénpersoons contentteam dat de hele organisatie bedient. (Content Marketing Institute, 2018) 
  • De meest succesvolle content marketers beschikken over 40% van het totale marketingbudget en de minst succesvolle hebben daarentegen beschikking over maar 14% van het marketingbudget. (Content Marketing Institute, 2018)
  • 75% van de B2B marketers, die geen vastgelegde content marketingstrategie hebben, verwachten deze te maken in het komende jaar.
  • Meer dan de helft van alle B2B kopers bekijken minimaal acht stukken content gedurende het aankoopproces en 82% van alle kopers bekijken minimaal vijf stukken content van de verkopende partij voordat men overgaat tot aanschaf. (Forrester)
  • 80% van alle beslissers geven de voorkeur aan het verkrijgen van informatie via artikelen dan via advertenties. (Content Marketing Institute)
  • De vijf meest activerende B2B post headlines op sociale media zijn: “de toekomst van…,” “X manieren om,” “…moet je weten,” “…in de wereld,” en “…van dit jaar.” Bovendien wil je het kort houden. De meest activerende headlines voor consumenten is tussen 12 en 18 woorden, terwijl vijf tot 10 woorden het meest effectief is in de B2B. (BuzzSumo)
  • 49% van B2B marketeers zeggen dat artikelen de meest effectieve vorm van content is om leads door een sales funnel te halen. (Statista, 2017)
  • 76% van B2B marketers prioriteren de kwaliteit van content boven de kwantiteit. (Content Marketing Institute, 2018)
  • 90% van B2B marketers vinden dat “doelgroep relevatie” de leidende eigenschap is van effectieve content marketing. (Statista, 2018)
  • De top 2 technologieën die B2B bedrijven gebruiken voor content marketing zijn analyserende tools (86%) en e-mail marketingsoftware (85%). (Content Marketing Institute, 2019)
  • Marketers creëren content voor gemiddeld vier verschillende doelgroepen. Dit gemiddelde is hoger bij grote bedrijven (vijf) en lager in kleine bedrijven (drie). (Content Marketing Institute, 2019)
  • De top drie content types die marketeers gebruiken: social media content (95%), blogs/korte artikelen (89%) en e-mailnieuwsbrieven (81%). (Content Marketing Institute, 2019)

Conclusie bloggen en content marketing: een vastgelegd content-marketingstrategie met plan is belangrijk voor het succes ervan. Twee tot drie keer per week bloggen met kwalitatief hoogwaardige content zorgt voor sneller succes. Zodra je succes kunt laten zien aan de rest van de organisatie krijg je ze mee. Je hebt de rest van je organisatie nodig bij het ontwikkelen van content, daar zit immers vaak de inhoudelijke kennis.

B2B video marketing statistieken

  • 81% van bedrijven gebruiken video als een marketingtool (Experian, 2018)
  • 96% van B2B bedrijven verwachten video te gebruiken voor content marketing in het komende jaar. (Social Media Today)
  • 73% van B2B marketers merken dat video een positief effect heeft op marketing ROI. 
  • 70% van B2B kopers en onderzoekers bekijken video’s tijdens het aankoop proces.

B2B social media statistieken

  • 84% van B2B marketers gebruiken betaalde kanalen zoals Instagram, LinkedIn, Facebook, YouTube en andere voor content marketing. (Content Marketing Institute, 2019)
  • 75% van B2B kopers gebruiken sociale media om de aankoop beslissing te ondersteunen. (HubSpot, 2017)
  • 45% van de marketers hebben klanten verworven via LinkedIn. (Quick Sprout)
  • 65% van B2B bedrijven hebben klanten verworven via LinkedIn betaalde advertenties. (HubSpot, 2018)
  • LinkedIn is 277% effectiever in leadgeneratie dan Facebook. (HubSpot, 2018)
  • Slechts 47% van marketers geven aan actief gebruik te maken van LinkedIn. (HubSpot, 2018)
  • Bedrijven op Twitter genereren twee keer zoveel leads als die bedrijven die niet actief zijn op dat platform. (HubSpot, 2018)
  • Facebook (89%), LinkedIn (81%) en Twitter (75%) zijn de drie meest gebruikte social mediakanalen voor B2B marketers.  Instagram doet ook steeds meer mee. (MarTechAdvisor)
  • 33% van B2B bedrijven gebruiken Instagram.

Conclusie video en social media: doe meer met video. Het is een fijne manier om meer van jezelf te laten zien. Begin bijvoorbeeld met een lijstje van de meest gestelde vragen van je prospects. Maak hier filmpjes van en verwijs ernaar op je website en ook in de mail wanneer de vraag wordt gesteld. Het hoeft niet gelikt te zijn. Als de inhoud maar waarde heeft. Voor social media is LinkedIn nog steeds het belangrijkste kanaal voor B2B. Zet in ieder geval daarop in.

B2B marketing meten en analyseren

  • Bedrijven die de ROI van marketing berekenen hebben 72% meer kans op succes met hun marketingstrategie.
  • 35% van B2B content marketers hebben inzicht in de ROI, 47% geven toe dat ze dat niet hebben en 18% weet het niet zeker. (Content Marketing Institute, 2018)
  • 68% van B2B bedrijven hebben geen inzicht in hun sales funnel. (Marketing Sherpa)
  • 52% van marketers geven aan dat het vermogen van hun bedrijf om de ROI te meten beneden par is of zelfs niet-bestaand.
  • Slechts 28% van de marketers vinden dat ze “wel effectief” zijn in het aantonen van de waarde van hun marketinginspanningen aan hun peer-groep. De meeste (69%) vinden dat ze er “weinig effectief” in zijn. (KoMarketing, 2017) 

Conclusie B2B marketing meten: veel bedrijven hebben moeite met het inzichtelijk maken van hun marketinginspanningen. Stel doelen waar dat wel kan en zorg ervoor dat je die in de gaten houdt. Google analytics is een goed begin, open rates via een mailprogramma is ook niet moeilijk. Als je echt serieus aan de slag wilt met het meten van je ROI is een CRM en marketing automation tool (zoals HubSpot) de moeite waard.

Waar B2B kopers meer van willen

  • 44% willen toegang tot een ROI berekenmodule in het koopproces.
  • 96% van B2B kopers willen content met meer input van branche thought leaders. (Demand Gen Report, 2016)
  • 73% van B2B kopers willen een gepersonaliseerde, B2C-achtige, klantervaring.  (Accenture, 2017)
  • 71% van B2B klanten zeggen steeds vaker dat ze een B2C ervaring willen – snellere reactietijden en 24/7— maar bijna de helft (49%) zegt dat ze dat niet die gepersonaliseerde ervaring leveren die klanten willen.
  • 80% van de markteers in de V.S. geeft aan dat ze een geïntegreerd marketing en adverteer technologisch van één partner willen. (Google, 2018)


Ik hoop dat je deze B2B online sales en marketing statistieken te gek vond!

Wil je hulp bij content marketing, marketing automation, social media, en leadgeneratie? Met meer dan 20 jaar ervaring in B2B help ik jou met jouw online sales en marketing.

Ik deel graag mijn expertise met je. Waag de sprong en boek hieronder een gratis 30 minuten gesprek met mij in. Ik bereid het voor en jij plukt daar de vruchten van. Zie ik je gauw?

Plan direct jouw gratis consult

Vertel me met welke uitdagingen jouw bedrijf te maken heeft. Ik geef je tips om direct toe te passen en vertel je eerlijk óf en hóe ik je organisatie hierbij kan helpen. Plan jouw 30-minuten consult direct in mijn agenda.

Recente berichten uit het kenniscentrum

Podcast
In deze aflevering vertelt Wencke hoe ze met assignment selling het salesproces bij Great Place to Work van zes maanden...
Video
Je weet dat de vraag gaat komen. Wat kost dat? De meeste B2B bedrijven waar ik over de vloer kom...
Artikel
Een van de nadelen van contentmarketing is dat het lang kan duren voordat je resultaat ziet. Je schrijft een relevant...