+31 35 206 3020

b2b merkstrategie

Merk is vaak iets ongrijpbaars, wij maken het concreet.

 

Kennismaking

De strategische fase begint altijd met een goede kennismaking. We verdiepen ons in de organisatie, bedrijfsdoelen en huidige marketing activiteiten. De spelers in de markt, de klanten en stakeholders. Met een interne enquete betrekken we alle medewerkers om mee te denken met de merkstrategie. 

Merkstrategie workshops

Met een groep van zes tot tien medewerkers van de organisatie gaan we aan de slag. Samen onderzoeken we de identiteit van de organisatie, onderscheidende merkwaarden en buyer persona’s. De hoeveelheid workshops is afhankelijk van de opdracht, de grootte van de organisatie en de resultaten van de kennismaking. Gemiddeld zijn vier tot zes workshops van een halve dag voldoende. 

Interne branding

De identiteit leeft voor een deel al in de organisatie. De onderscheidende merkwaarden ook. Met interne branding helpen we medewerkers met het verder internaliseren van de onderscheidende waarden en zo merkwaardig gedrag te tonen in hun dagelijkse werk. Met als resultaat dat het merk van binnen naar buiten op een authentieke wijze wordt geleefd en ervaren. 

Externe branding

De identiteit en het onderscheidende van de organisatie wordt naar buiten toe zichtbaar gemaakt. Dat gebeurt door middel van een marketingstrategie, marketingplan en content marketing campagnes. Uiteindelijk valt de organisatie op de markt en wordt hij vaker gekozen.

Merk architectuur

De organisatie heeft meerdere merken of wil meerdere merken gaan voeren. Met merkarchitectuur wordt vanuit een strategisch oogpunt gekeken naar het of, wanneer en hoe een nieuw merk geïntroduceerd moet worden. We consolideren waar mogelijk en bepalen met een brand design system hoe de architectuur eruit ziet. Geen ad hoc merken meer maar een consistent beeld naar buiten toe.  

Employer branding

Met de programma’s attract en retain gaan we aan de slag om het werkgeversmerk in te zetten zodat meer en ook de juiste nieuwe medewerkers bij de organisatie solliciteren. En dat deze en de bestaande medewerkers ook blijven.

Gratis B2B merkstrategie advies met mij? Meld je hier aan!

 

Als directeur of MT lid van je bedrijf wil je natuurlijk dat je opvalt en gekozen wordt door prospects.

Hoe zit het met de positionering van jouw bedrijf?

Hoe doe je het ten opzichte van je concurrenten? Meld je aan en we gaan in gesprek over jullie brand!